Παιδικός σταθμός: Έτοιμοι για αναχώρηση;

images_0aaaaaa1aabbapaidi.jpg

Αν το μικρό σας ετοιμάζεται σε λίγες μέρες να πάει για πρώτη φορά στον παιδικό σταθμό, ετοιμαστείτε για την… αντίστροφη μέτρηση ακολουθώντας τη Βίβλο «Ομαλής Προσγείωσης». Και πού ξέρετε; Μπορεί εσείς να κερδίσετε τον τίτλο της πιο Cool Mαμάς της Χρονιάς!

Τις τελευταίες μέρες σηκώνεστε τρομαγμένη από το ίδιο όνειρο: χτυπάει το ξυπνητήρι, ντύνετε στα γρήγορα το παιδί (που σας κοιτάει με το έκπληκτο βλέμμα υπνωτισμένου-εξωγήινου) και όταν κατεβαίνετε τις σκάλες διαπιστώνετε ότι χάνετε το σχολικό. Μέχρι σήμερα τα πράγματα ήταν απλά: πρωινό ξύπνημα κατά τις 10, βόλτες στο πάρκο και ατέλειωτες ώρες με τον Μπομπ Σφουγγαράκη στο βυθό του Μπικίνι. Όσο πλησιάζει η μέρα για την κατάκτηση του Πλανήτη Παιδικός Σταθμός τόσο αισθάνεστε σαν αστροναύτης που περιπλανιέται στο διάστημα χωρίς το κράνος του. Το μικρό σας αδυνατεί να καταλάβει γιατί πρέπει να αφήσει τον υπέροχο κόσμο του για να στριμωχτεί με άλλα υπνωτισμένα παιδάκια-εξωγήινους σε ένα σχολικό, η μαμά σας δεν χάνει ευκαιρία να σας πείσει ότι θα μπορούσατε να περιμένετε μια… δεκαετία, ενώ oι φίλες σας έχουν μια ατέλειωτη συλλογή από καταστροφικά σενάρια με έξυπνες βόμβες λιωμένης μπανάνας στις τσάντες του Spiderman! Η αλήθεια είναι ότι η είσοδος στον παιδικό σταθμό απαιτεί χρόνο και προσαρμογή, αφού πρόκειται για ένα μεγάλο βήμα προς την ωριμότητα (και την ιστορία).

Πρωινό ξύπνημα
«Δέκα λεπτά παραπάνω»

Μοιάζει με έναν από τους δώδεκα άθλους του Ηρακλή, αφού το κρεβάτι είναι γλυκό και το ξυπνητήρι δεν κάνει ποτέ καλά τη δουλειά του… Για να τα καταφέρετε λοιπόν πρέπει να ορίσετε από την αρχή τους κανόνες: ύπνος νωρίς, την ίδια πάντα ώρα – ακόμα και τα Σαββατοκύριακα. Μια πρόσφατη έρευνα του πανεπιστημίου της Βοστόνης έδειξε ότι το ξενύχτι της Κυριακής είναι ο Νο 1 εχθρός για τον αποσυντονισμό του βιολογικού ρολογιού. Οργανώστε σχολαστικά το πρόγραμμα της ημέρας:

Στην ηλικία των 3-4 χρόνων τα παιδιά δεν χρειάζονται πάνω από μία ώρα μεσημεριανό ύπνο. Υπολογίστε λοιπόν επιστροφή στις 13.00, φαγητό μέχρι τις 14.00 και μια γρήγορη σιέστα μέχρι τις 15.00. Μελετήστε προσεχτικά τις συνήθειες ύπνου που έχει το παιδί σας: σηκώνεται γρήγορα, θέλει να χουζουρέψει, ξυπνάει για ένα λεπτό και ξανακοιμάται αυτόματα, του αρέσει το πρωινό φως ή νιώθει σαν ζόμπι; Όλα αυτά θα σας βοηθήσουν να βρείτε μια ιεροτελεστία εξπρές την οποία θα ακολουθείτε κατά πάσα πιθανότητα όλο το χειμώνα. Τέλος:
• Ξεκινήστε μια πολιτική σταδιακής μείωσης της τηλεόρασης: πέντε λεπτά λιγότερο την ημέρα είναι ό,τι πρέπει χωρίς να έχετε πιέσει καταστάσεις, αφού το παιδί σας προσαρμόζεται έτσι σταδιακά στα νέα δεδομένα των… περικοπών.

Προετοιμασία
«Πού είναι οι κάλτσες Μπομπ Σφουγγαράκης;»

Εκείνο θέλει τη στολή Spiderman και εσείς θέλετε να προλάβετε τον διευθυντή σας πριν την… πρωινή κρίση. Για να καταφέρετε να συνδυάσετε τα… ασυνδύαστα, κάντε μαζί μια κυριακάτικη πρόβα:

Σηκωθείτε νωρίς με τη δροσούλα και ακολουθήστε το πρόγραμμα του παιδιού σας. Μετά από μία ώρα θα καταλάβει ότι είναι αδύνατον να περνάει είκοσι λεπτά μπροστά στην ντουλάπα γιατί θα έχει χάσει το σχολικό.
Στη συνέχεια, συμφωνήστε μαζί σε ένα γενικό κανόνα για τα ρούχα του σχολείου: εύκολα, γρήγορα, άνετα και πρακτικά. Καλό είναι να έχετε οργανωθεί από την προηγούμενη για να μπορείτε να τελειώνετε στην ώρα σας χωρίς εμφύλιους σπαραγμούς.

Μην ξεχάσετε να συζητήσετε για το θέμα της ευθύνης των πραγμάτων του: Σε αυτήν τη φάση πρέπει να ξέρει πού είναι το καλαθάκι του, πού άφησε το μπουφάν του και τι περιέχει η τσάντα του. Μια έξυπνη ιδέα είναι να τα κρύβετε κάθε μέρα για να εξασκηθεί στην αναζήτησή τους.

Δώστε στο παιδί σας πρωτοβουλίες που αποδεικνύουν ότι εμπιστεύεστε την κρίση του: Αφήστε το να επιλέξει τα πράγματα που θα πάρει μαζί του (αρκεί να μην είναι η συλλογή της Μπάρμπι) και να τακτοποιεί την τσάντα του. Από αυτήν τη φάση πρέπει να εκπαιδευτεί στο ότι το σχολείο είναι δική του υποχρέωση. Τέλος:
• Συζητήστε για τις ώρες που θα είστε μακριά του: Εξηγήστε του για τη δουλειά σας (μπορείτε να το πάρετε μια μέρα μαζί σας) και το γεγονός ότι πολλές φορές μπορεί να αναγκαστεί να το ετοιμάσει η γιαγιά. Τα παιδιά ερμηνεύουν συχνά τον πανικό της καθημερινότητας σαν αδιαφορία από μέρους σας.

Τουαλέτα
«Μπορώ και μόνο μου!»

Οι πρώτες μέρες στον παιδικό σταθμό οδηγούν σε μια παλινδρόμηση σε ό,τι αφορά θέματα τουαλέτας με… flashback σε προηγούμενα στάδια, αφού, εξαιτίας του άγχους, το παιδί σας μπορεί να ξεχάσει ότι έχει περάσει από τη φάση της πάνας εδώ και πολύ καιρό. Δείξτε λοιπόν μεγάλη υπομονή, πηγαίνετέ το στην τουαλέτα, βοηθήστε το να κάτσει στη λεκάνη, αφήστε το μόνο του εξηγώντας του ότι πρέπει να σκουπιστεί καλά και όταν τελειώσει πλύντε τα χέρια.
Ακόμα, παρακολουθήστε το όταν κάνει την καθημερινή του καθαριότητα: Δείξτε του πώς πρέπει να πλένει τα δόντια του, πώς πρέπει να τρώει για να μην τα ρίχνει όλα πάνω του, πού πρέπει να πετάει τις χαρτοπετσέτες και τι πρέπει να κάνει όταν πέφτει κάτι κάτω (όχι, δεν το φυσάμε, απλά το πετάμε!).

Πηγαίνετε μαζί σε διάφορες τουαλέτες εκτός σπιτιού (π.χ. σε κάποιο μαγαζί) για να συνηθίσει και στις «ξένες». Γιατί μπορεί οι τουαλέτες του παιδικού σταθμού να είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες των παιδιών, αλλά δεν παύει να είναι ξένες προς την δική του πραγματικότητα, πράγμα που σημαίνει ότι χρειάζεται μια επιπλέον εκπαίδευση. Τέλος:
• Μην αγχώνετε το παιδί σας με τη νυχτερινή ενούρηση: Μια πρόσφατη έρευνα του πανεπιστημίου του Σαουθάμπτον έδειξε ότι οφείλεται κατά 90% σε άγχος, γεγονός που επιδεινώνεται με την έναρξη του σχολείου.

Δασκάλα
«Μαμά, θα έχω και άλλη μαμά;»

Μπορεί για σας να είναι αυτονόητο, αλλά το μικρό σας χρειάζεται χρόνο να καταλάβει γιατί η μαμά το αφήνει για μια άλλη μαμά (sorry, δασκάλα). Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να του δημιουργήσετε ένα κλίμα ασφάλειας μιλώντας με ειλικρίνεια: Εξηγήστε του ότι η δασκάλα δεν είναι μαμά, αλλά θα το φροντίζει όπως η μαμά αφού είναι η μόνη που μπορεί να του δώσει λύσεις όταν τις χρειάζεται. Σημασία έχει να εμπεδωθεί μια αμοιβαία εμπιστοσύνη.

Οργανώστε μια μέρα συνάντησης: Γνωρίστε τη δασκάλα με το παιδί, σφίξτε της το χέρι και βάλτε το καλύτερο χαμόγελό σας. Σε αυτήν την ηλικία η γλώσσα του σώματος λέει συχνά περισσότερα από τα λόγια, αφού το παιδί χρειάζεται να νιώσει ότι είναι κάποιος που μπορεί να του προσφέρει ασφάλεια.

Συζητήστε ακόμα για τις τιμωρίες και τις φωνές: Είναι σίγουρο ότι θα συμβούν, γι’ αυτό πρέπει να είναι προετοιμασμένο χωρίς να έχει άγχος. Αλλιώς, αν περιμένει μια ονειρική κατάσταση, στην πρώτη δυσκολία είναι εύκολο να δημιουργηθεί έντονος φόβος και να μη θέλει να επιστρέψει στο σχολείο. Τέλος:

• Προσπαθήστε να αντιστρέψετε τους ρόλους: βάλτε το παιδί να γίνει η δασκάλα. Με αυτόν τον τρόπο καταλαβαίνει περισσότερο τις νέες εξουσίες που δημιουργούνται και δεν έχει άγχος γι’ αυτό που έρχεται. Καλό είναι να εκπαιδευτείτε κι εσείς στο παιχνίδι (θα σας βοηθήσει με τον διευθυντή σας).

Παρέες
«Απαγορεύονται αυστηρά οι δαγκωνιές!»

Δεκαπέντε παιδιά σε μια τάξη δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο, ειδικά αν κάποια σκέφτονται με τη λογική Ταρζάν… Οργανώστε λοιπόν μια ήπια προσαρμογή στην πραγματικότητα: Μέχρι σήμερα, το μικρό σας είναι ο μοναδικός βασιλιάς και δεν έχει καμία διάθεση να μοιραστεί επί μακρό χρονικό διάστημα τα προνόμια του. Μισή ώρα με τα ξαδέλφια του κάθε μέρα θα το βοηθήσει να συνειδητοποιήσει τις επερχόμενες αλλαγές. Στη συνέχεια ξεκινήστε την εκπαίδευση στις κοινωνικές συνθήκες: πάρτε του τυχαία ένα παιχνίδι για να δείτε τις αντιδράσεις του, εξηγήστε του πώς μπορεί να συγκρατεί τα νεύρα του (όχι, δεν τσιμπάμε τα άλλα παιδάκια) και πώς μπορεί να διεκδικήσει το δίκιο του με τη βοήθεια της δασκάλας. Τέλος:

• Διδάξτε το με το παράδειγμά σας: Πιάστε κουβέντα με μια κυρία στο σούπερ μάρκετ, πάρτε το μαζί σας στις βόλτες με τις φίλες σας, αφήστε το να απαντάει στο τηλέφωνο, εξηγήστε του τι θα κάνατε αν κάποιος σας έπαιρνε τη σειρά στο ταχυδρομείο – το μόνο που χρειάζεται το παιδί σας είναι εμπειρίες.

Φαγητό
«Δεν θέλω άλλες μπανάνες!»

Μελετήστε προσεκτικά τις προοπτικές: Στον παιδικό σταθμό απαγορεύονται σάλτσες, καυτερά, σούπες, σουβλάκια γιατί είναι εύκολο να χυθούν ή να τραυματιστεί.

Παρακολουθήστε πόσο τρώει το παιδί σας κάθε μέρα και πάρτε ιδέες για τις ποσότητες που θα του βάζετε (εννοείται ότι πρέπει να τα κόψετε σε μπουκίτσες). Αποφύγετε όμως να του δίνετε πράγματα που δεν του αρέσουν. Το πιο πιθανόν να τα πετάξει και να μείνει νηστικό όλη τη μέρα. Έχει ήδη το άγχος του σχολείου, της αλλαγής και των παιδιών, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει και τον εφιάλτη της παπάγιας (τα πειράματα είναι μόνο για εφαρμογή κατ’ οίκον).
Αγοράστε του ειδικά σερβίτσια: κουτάλια που δεν σπάνε, μεταλλικά σκεύη που ζεσταίνονται εύκολα στο φούρνο μικροκυμάτων του παιδικού σταθμού. Προτιμήστε επίσης χυμούς σε χάρτινες συσκευασίες που αντέχουν στις εκτοξεύσεις της τσάντας.

Εξηγήστε του πώς πρέπει να τρώμε όταν δεν είμαστε στο σπίτι: ανοίξτε του μια πετσέτα, απλώστε το ταπεράκι του, δώστε του μια χαρτοπετσέτα για να σκουπίζεται και, όταν τελειώσει, πείτε του να κλείσει το τάπερ και να τυλίξει το κουτάλι στην πετσέτα (αν πετύχει έστω το ένα θα είστε τυχερή)! Τέλος:

• Μελετήστε το θέμα της ασφάλειας: Ένα μήλο δεν είναι πάντα η καλύτερη λύση όταν πρέπει να το φάει μόνο του (ειδικά αν το παιδί σας έχει την τάση να πνίγεται εύκολα). Είναι καλύτερο ένα μανταρίνι που καθαρίζεται εύκολα (και δεν σαπίζει όπως η μπανάνα) ή ένα βερίκοκο που δεν έχει φλούδια.

Πρώτες βοήθειες
«Να βάλω τώρα τα κλάματα;»

Η αλήθεια είναι ότι τα παιδιά έχουν μια φυσική ροπή στις επικίνδυνες αποστολές, αυτό όμως δεν πρέπει να σας δημιουργήσει κρίση πανικού… Εκπαιδεύστε το λοιπόν νωρίς στην ψυχραιμία: Μπορεί τα ατυχήματα να είναι το μεγαλύτερο άγχος σας, αλλά αυτό πρέπει να μείνει μεταξύ μας. Προσπαθήστε να είστε χαλαρή κάθε φορά που το πάτε στον γιατρό (και ας τρέμει η καρδιά σας) και εξηγήστε με τρία απλά βήματα τι πρέπει να κάνει σε ανάγκη. Βοηθήστε το όμως να καταλάβει τι του συμβαίνει: Τα περισσότερα παιδιά δεν λένε ότι πονούν επειδή νιώθουν ένοχα γιατί έτρεξαν στο παιχνίδι ή δεν φόρεσαν τη ζακέτα τους. Εξηγήστε του ότι πρέπει να λέει πάντα την αλήθεια ακόμα και αν φοβάται.
Προετοιμάστε έγκαιρα το αμυντικό του σύστημα: Τώρα είναι η στιγμή να κάνετε τις δόσεις των εμβολίων που είχατε ξεχάσει και να πάρετε τα μέτρα σας για την καλή υγιεινή και την καθαριότητα (μετά την τουαλέτα πλένουμε πάντα τα χέρια μας και δεν φιλάμε το παιδάκι που τρέχουν οι μύτες του).

Ενημερώστε το σχολείο αν έχει μια χρόνια ασθένεια: Αν υποφέρει από άσθμα, πρέπει να το εκπαιδεύσετε να έχει πάντα το φάρμακό του, να ξέρει πώς να κάνει τις εισπνοές του και να αναγνωρίζει τα συμπτώματα (για καλό και για κακό, δώστε ένα φάρμακο και στο σχολείο γιατί μπορεί να το χάσει). Τέλος:

• Βοηθήστε το παιδί σας να νιώσει ασφάλεια: Εξηγήστε του ότι μπορεί να μην είστε δίπλα του (αλλά θα πάτε μόλις το μάθετε για να του φύγει το άγχος), η νηπιαγωγός όμως θα το φροντίσει όπως και εσείς αφού μπορεί να της λέει τα πάντα (σε αυτήν τη φάση ο φόβος είναι χειρότερος και από το χτύπημα).

Πειθαρχία
«Γιατί αυτή η κυρία όλο φωνάζει;»

Εξηγήστε στο παιδί σας πώς λειτουργεί το σχολείο: το ρόλο της νηπιαγωγού, της βοηθού, της διευθύντριας. Όλα αυτά του είναι τελείως άγνωστα, αφού μέχρι τώρα το κοινό του εξαντλούνταν στα όρια της οικογένειας. Ακόμα καλύτερα, εφαρμόστε το πρόγραμμα μιας μέρας: Βάλτε το να κάτσει στο μικρό θρανίο του και εξηγήστε του ότι μπορεί να κάνει ό,τι θέλει, αλλά δεν πρέπει να φύγει αν δεν σηκώσει το χέρι του και δεν ζητήσει την άδεια. Το πιο πιθανόν είναι να τιναχτεί επάνω στα πέντε λεπτά, αλλά σιγά-σιγά θα τα καταφέρει.

Ύστερα συζητήστε για τους κανόνες καλής συμπεριφοράς: Είναι η πρώτη φορά που πρέπει να αντιμετωπίσει διαφορετικούς ανθρώπους και είναι απαραίτητο να ξέρει τα βασικά. Επιμείνετε στον πληθυντικό προς τη δασκάλα και το «παρακαλώ» και «ευχαριστώ» κάθε φορά που ζητάει κάτι. Μιλήστε ακόμα για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του. Μπορεί να μην έχει συνειδητοποιήσει όλες αυτές τις πολύπλοκες σχέσεις, πρέπει ωστόσο να ξέρει τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει. Εξηγήστε του ότι στον παιδικό σταθμό υπάρχουν κάποιοι κανόνες που όλοι είναι υποχρεωμένοι να τηρούν. Τέλος:

• Προσπαθήστε να το εκπαιδεύσετε στην ιδέα της ομάδας: Μέχρι τώρα είχε την απόλυτη κυριαρχία και είναι δύσκολο να καταλάβει ότι πρέπει να μοιράζεται πράγματα με κάποιους άλλους και να περιμένει τη σειρά του πριν κάνει έφοδο στην τουαλέτα.

Ασφάλεια
«Ωραία τσουλήθρα!»

Στο μαγικό νέο κόσμο όλα του φαίνονται εύκολα, ακόμα και το κυνηγητό στις σκάλες με μια ορδή παιδιών να το ακολουθούν κατά πόδας… Προσπαθήστε να δείτε τον κόσμο μέσα από τα μάτια του: Σε αυτήν την ηλικία έχει μεγάλη πλάκα να κατρακυλάς, αφού τα παιδιά δεν έχουν αίσθηση του κινδύνου. Εξηγήστε του λοιπόν τι μπορεί να πάθει χωρίς να το πανικοβάλλετε με γιατρούς και νοσοκομεία. Είναι πολύ σημαντικό να το εκπαιδεύσετε ώστε να αναγνωρίζει τους κινδύνους: Δείξτε του στη βόλτα σας στο πάρκο ότι δεν πρέπει να πιάνει σπασμένα γυαλιά, να κάθεται σε κούνιες που έχουν φύγει οι κρίκοι ή να γλιστράει πάνω σε τσουλήθρες που εξέχουν επικίνδυνα σίδερα. Εξηγήστε του τους κανόνες ασφάλειας του παιχνιδιού: σε αυτή τη φάση μπαίνουν και απρόβλεπτοι παράγοντες από τα άλλα παιδιά, άρα πρέπει να το προετοιμάσετε για τυχόν σπρωξίματα, τσακωμούς ή δαγκωνιές που μπορεί να δημιουργήσουν πρόβλημα. Τέλος:
• Συζητήστε για την εύλογη περιέργεια προς το άγνωστο: Εξηγήστε του ότι το σχολείο δεν είναι κυνήγι θησαυρού, αφού πίσω από τις κλειστές πόρτες το πιο πιθανόν είναι να βρίσκεται το κλιμακοστάσιο ή η αποθήκη. Δεν είναι εύκολο να περιορίσετε την επιθυμία του, μπορείτε όμως να απομυθοποιήσετε αρκετά.

Μαθήματα
«Ένα και ένα κάνουν τρία;»

Το μολύβι, το χαρτί, οι γραμμές και οι αριθμοί που χοροπηδούν στο τετράδιο δεν είναι και το πιο απλό πράγμα στον κόσμο… Προσπαθήστε λοιπόν να προσαρμοστείτε αργά στη νέα πραγματικότητα: Μην πιέζετε το παιδί σας να μάθει τα γράμματα πριν την ηλικία του. Το πιο πιθανόν είναι να δημιουργήσετε μια αντιπάθεια που θα το κυνηγάει και στις επόμενες τάξεις και θα δυσκολευτεί να την ξεπεράσει. Εκπαιδεύστε το όμως στην καθημερινότητα: Πάρτε το μαζί σας στο σούπερ μάρκετ, δώστε του τα χρήματα για να πληρώσει στο ταμείο, αφήστε το να σας φέρει το γάλα (να αναγνωρίσει τη συσκευασία), μετρήστε μαζί τα μήλα που βάλατε στην τσάντα σας. Αυτό θα το βοηθήσει να προσγειωθεί πιο εύκολα.

Συζητήστε για τις τυχόν εργασίες του σχολείου: τις ζωγραφιές, τα ποιήματα, τις χειροτεχνίες. Εξηγήστε του ότι μπορεί να είναι οι υποχρεώσεις του, αλλά στην πραγματικότητα δεν διαφέρουν και πολύ από το παιχνίδι του. Με αυτόν τον τρόπο βγάζετε ένα μεγάλο άγχος από μέσα του.

Τα μυστικά της εύκολης προσαρμογής

• Επιμείνετε το σχολικό να το παίρνει μπροστά από την πόρτα σας.

• Προτιμήστε ένα πρόγραμμα με λίγες ώρες: ένα τετράωρο είναι εξαιρετικό.

• Ξεκινήστε τη μέρα με γάλα ή ένα τοστ – ποτέ νηστικό.

• Δώστε του μαζί και το αρκουδάκι του: είναι έξτρα παρηγοριά.

• Διατηρήστε στενή επαφή με τη δασκάλα για ενημέρωση.

• Εξασφαλίστε τουλάχιστον 10 ώρες ύπνο – είναι το πιο σημαντικό απ’ όλα.

Πηγή : http://www.nutrimed.gr